Monday 13 April 2020

HATI-HATI TAKTIK SCAM SEMASA COVID19



Semasa semua insan dalam kerisauan menghadapi wabak Covid19, masih ada pihak yang mengambil kesempatan terutama melibatkan kewangan. Ini tidak dapat dielakkan kerana dalam keadaan desakan ekonomi, masyakarat akan lebih mudah terpedaya dengan taktik yang digunakan oleh pihak tidak bertanggungjawab.

Lagi bahaya apabila kepakaran sipenipu ini membangunkan aplikasi dalam talian untuk mendapatkan maklumat akaun bank masyarakat. Aplikasi yang dibangunkan pula menggunakan identiti Bank Negara dan pelbagai jabatan kerajaan. Kesempatan ini digunakan apabila kerajaan mengumumkan untuk memberi bantuan kepada rakyat Malaysia.

Merujuk sumber PDRM yang disiarkan oleh The Star, 6 laporan polis telah diterima melibatkan kerugian melebihi RM200,000. Semoga semua rakyat merujuk dahulu kesahihan maklumat yang diterima melalui SMS, email mahupun apa saja medium yang meragukan.

Tonton video:
https://youtu.be/6Ch3CAkIcRw


Like dan Follow FB Page
Visit to Like  Page-https://www.facebook.com/185389152084218?referrer=whatsapp

Subscribe YouTube Channel
https://www.youtube.com/channel/UCR5RMGKJE9cY0F0yFEqacIw


No comments:

Post a Comment

KURSUS USAHAWAN EVENCHISE E-BOOK STORE LAHIRKAN 21 TRAINER BARU

Setelah mengharungi 3 hari kursus secara dalam talian, 21 usahawan program Evenchise E-Book Store telah berjaya diiktiraf sebagai Certified ...